Ekstremvær og planlagt vedlikehold er hovedgrunnene til at vi mister mobil- og internettilgang. Har du tenkt over hva du skal gjøre om du ikke kan ringe eller få tak i informasjon slik du pleier? Her får du fem tips på “ekom-prepping”.
Denne uka sendes de nye egenberedskapsrådene ut til alle i Norge. Rådet fra myndighetene er blant annet at vi skal ha mat og vann til å klare oss på egenhånd i en uke. Men har du tenkt på hvordan du skal forberede deg på at du ikke har tilgang til internett eller kan ringe og sende meldinger fra mobilen under en krise?
– Mange av oss har blitt gode på å lagre vann og mat i kjelleren, og å følge myndighetenes råd for egenberedskap, men vi tror kanskje færre forbereder seg på hva de kan gjøre for å sikre tilgangen til mobil og internett når for eksempel uværet rammer eller krisen treffer, sier sikkerhetsdirektør Svein Scheie i Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom).
Nylig publiserte Nkom årets risiko- og sårbarhetsanalyse som blant annet viser at Norge står ovenfor flere trusler mot den digitale infrastrukturen i Norge. En økning i antall cyber- og innsidetrusler, sabotasjer på norsk infrastruktur og GNSS-forstyrrelser i Finnmark er noe av det som kan påvirke nordmenns tilgang på mobil- og bredbåndsnett.
– Vi klarer oss fint uten sosiale medier en stund, men i en krisesituasjon er det spesielt viktig at vi kan snakke sammen, og at vi også har tilgang til informasjon fra media og myndigheter, fortsetter sikkerhetsdirektøren.